vrijdag 5 januari 2024

Colombo


 
Ayubowan, zo begroet ik U op de Sri Lankaanse wijze bij het begin van mijn reisverslag. Hierbij wens ik U dan ook zoals in Sri Lanka een lang leven toe. Sri Lanka, historisch bekend als “Ceylon”, wordt de parel van de Indische Oceaan genoemd. Het is echt een paradijslijk eiland dat veel te bieden heeft. Ontdek op het eiland de rijkdom aan geschiedenis, de koningssteden, de natuurpracht, de wildparken, de cultuur, bergachtige theeplantages, de gastvrijheid en de glimlach van de bevolking. Ik heb in Sri Lanka een rondreis van twee weken gedaan met Tui . Voor deze rondreis waren we met een groep van 22 mensen. Het was een mix van jonge mensen en meer ervaren reizigers, wat voor een fantastische groepsdynamiek zorgde. Ziezo we kunnen beginnen aan de reis in het “wonder van Azië”.

Bij aankomst in de luchthaven van Colombo komen we in contact met reisleider Manu, de buschauffeur Jannaka en bijrijder Ravi. Direct bij onze aankomst gaan we met de groep de bruisende hoofdstad gaan verkennen en doen we een stadsrondrit. De eerste stop is aan de Wolvendaal kerk. Deze kerk werd in 1749 gebouwd door de “Vereenigde Oostindische Companie” in het toenmalige Ceylon. Het was in die periode een Nederlandse kolonie. Het is de enige kerk in Colombo die in koloniale tijd door de compagnie werd gebouwd. De naam Wolvendaal is wellicht te relateren aan de toen aanwezige jakhalzen. Op het hek rondom de kerk kan je nog het VOC logo zien. Eigenlijk heeft de kerk hoognodig een renovatie nodig.

Vervolgens trekken we naar het stadscentrum waar we wandelen op een markt in de bruisende wijk Pettah, één van de oudste delen van de stad Colombo. Dit is de beste plek om ingewijd te worden in de lokale Sri Lankaanse drukte en om de geluiden en de geuren op te nemen, alsook om een voorproefje te krijgen van het leven in Colombo. Het gaat er hier een beetje chaotisch aan toe. Markten zijn waar mensen hun leven leiden, hun brood verdienen en benodigdheden kopen. Hier zie je op de markt dat men volgeladen karren vooruit trekt en dat de tuktuks en brommers manoeuvreren tussen de mensen die op de markt lopen. Nabij deze markt kan ik de prachtige Jami-Ul-Alfar moskee zien. Het is een opvallend rood-wit gestreept gebouw van twee verdiepingen, met hoge minaretten en koepels. De koepels zijn gebouwd in de vorm van een granaatappel. Het is een historische moskee en een populaire toeristische bezienswaardigheid in de stad. De bouw van de Jami-Ul-Alfar moskee begon in 1908 en het gebouw werd voltooid in 1909. De moskee werd gebouwd in opdracht van de lokale Indiase moslimgemeenschap, gevestigd in Pettah, om hun vereiste vijfmaal daagse gebed op vrijdag te vervullen. De moskee werd gebouwd in wat de Indo-Saraceense stijl wordt genoemd.

Nadien rijdt de bus naar de Lotus Tower of communicatietoren. Het is een 351,5 meter hoge toren. Het wordt aanzien als een symbolisch monument van Sri Lanka. De lotusvormige toren wordt gebruikt voor communicatie, observatie en andere recreatieve voorzieningen. De bouw heeft naar schatting 113 miljoen dollar gekost. De bouw begon op 20 januari 2012 na een eerstesteenleggingsceremonie. De site ligt aan de waterkant van het Beira meer.

Na een eenvoudige lunch gaan we naar het onafhankelijkheidsplein in de Cinnamon Gardens. Daar zien we de Independence Memorial Hall. Het is een nationaal monument in Colombo gebouwd ter herdenking van de onafhankelijkheid van Sri Lanka op 4 februari 1948. Er kwam toen een einde aan de Britse overheersing. Het monument werd gebouwd op de locatie waar de formele ceremonie plaatsvond, die het begin van zelfbestuur was. Rond het monument kan je verschillende kleine leeuwenbeelden zien. Gelegen aan het hoofd van het monument kan je het standbeeld zien van de eerste premier Don Stephen Senanayake en ook is zijn standbeeld omringd door vier dreigende stenen leeuwen met uitstekende ogen. De leeuw is een symbool van het eiland en kan je ook in de Sri Lankaanse vlag zien. De meeste van de jaarlijkse nationale Onafhankelijkheidsdag vieringen zijn hier gehouden. Momenteel is het de locatie voor religieuze evenementen en jaarlijkse nationale feestdagvieringen. Aan de buitenkant van het monument kan je op de vier hoeken een grote pot zien. Deze potten betekenen rijkdom, overvloed en welvaart. Het interieur van de hal wordt ondersteund door 60 pilaren versierd met beroemde Embekke-houtsnijwerk uit het 14e eeuwse Gampola koninkrijk. De versieringen op de pijlers zijn prachtige Sri Lankaanse ontwerpen.

Na dit bezoek maken we nog een korte stop bij een kolossaal standbeeld van Boeddha van ongeveer 12 meter hoog. Je ziet hier op deze locatie weer standbeelden van leeuwen met uitstekende ogen. Boeddha betekent “de verlichte” en is geen naam, maar een titel. Iemand die verlichting vindt is een Boeddha. Volgens de Boeddhistische theologie zijn er dan ook talloze boeddha’s. De bekendste Boeddha is Siddhartha Gautama. Hij was een spiritueel leider op wiens leer het boeddhisme is gebaseerd. Volgens de traditie leefde hij van ca. 450 tot 370 voor Christus in Nepal en India. De naam Siddhartha betekend: wiens doel is volbracht of van wie elke wens vervuld is.

Er zijn hier nog ander belangrijke gebouwen in Colombo. Je kan het BMICH congrescentrum zien dat gebouwd is tussen 1970 en 1973. Het gebouw heeft meer dan 1500 m² vloeroppervlak. Verschillende spraakmakende evenementen en tentoonstellingen zijn hier gehouden. Nabij het Viharamahadevi stadspark kan je het witte huis zien. Dit is het stadhuis in Colombo. Je kan een Boeddhabeeld zien in het stadspark dat kijkt in de richting van het witte huis. Het stadspark werd gebouwd door het Britse koloniale bestuur en is het oudste en grootste park van Colombo. Ook zijn we met de bus voorbij de statige ambtswoning van de president gereden en langs het Nelum Pokana theatergebouw. Het theater is een volledig uitgerust performance center, bedoeld voor grootschalige theaterproducties. Het theater bestaat uit twee locaties voor uitvoering, waaronder de grote zaal en een openlucht amfitheater.

We stoppen aan de hindoetempel Sri Kailawasanathan Swami Devasthanam Kovil. Dit is de oudste hindoetempel in Colombo. Opgedragen aan de goden Ganesha en Shiva, bestaat de tempel al meer dan twee eeuwen. Het is wel een mooie tempel. Op de geel gekleurde hoofdtoren zie je veel kleurrijke en gedetailleerde sculpturen en figuren. De tempel werd gebouwd door een groep Indiase Chetti handelaren die tweehonderd jaar geleden naar Sri Lanka verhuisden voor zaken.

Daarna vertrekken we naar het hotel in Colombo. Het hotel ligt ook aan het Beira meer. Aan de ingang van het hotel wordt onze bagage door een X-ray scansysteem gecontroleerd. In de namiddag hebben we vrije tijd en ik ga met een tuktuk naar de oudste Boeddhistische tempel Gangaramaya in Colombo. Het is gestart door de beroemde geleerde monnik Hikkaduwe Sri Sumangala Nayaka Thera in de laat 19de eeuw. De architectuur van de tempel toont een mix van Sri Lankaanse, Thaise, Indiase en Chinese architectuur. Bij mijn aankomst was er veel politie aanwezig. Dit komt omdat er een belangrijke politieke vertegenwoordiger van de Communistische partij uit China van de Vice premier hier vandaag op bezoek komt, nl Yuan Jiajun. Ik zag de limousine staan voor de ingang van de Boeddhistische tempel. Ik kon wel degelijk zien dat er Chinese vlag vooraan op de limousine stond. Yuan Jiajun werd ontvangen door de belangrijkste monnik in de Boeddhistische tempel. Tezamen gingen ze de tempel binnen en ze werden voorafgegaan door Kandy dansers en drummers in traditionele kledij. Het was allemaal indrukwekkend om dit spektakel te zien.

Ondertussen ging ik de tempel gaan verkennen tezamen met een Sri Lankaan, die me uitleg gaf over de verschillende ruimtes en bezienswaardigheden in de tempel. Ik kom eerst binnen in het Viharaya of beeldhuis. Aan de ingang van dit beeldhuis staat langs beide kanten een leeuwenbeeld. Het beeldhuis herbergt imposante Boeddhabeelden gekleurd in een levendige vitaliteit. De omringende muren zijn versierd en briljant geschilderd met ingewikkelde artistieke versieringen die belangrijk zijn voor de boeddhistische leer. Als ik aan de andere kant naar buiten ga kom ik op een binnenkoer terecht. Hier kan ik een witte stoepa zien, die zich in het midden van de tempel bevindt. Een stoepa is het symbool van het Boeddhisme. Het wordt voorafgegaan door een Samadhi Boeddhabeeld. Samadhi betekent in het Boeddhisme een geconcentreerde, ontspannen, naar binnen gerichte aandacht of meditatie, die voor een langere periode gehandhaafd wordt. Het beeld is gezet in een stenen mini tempel en het is gebeiteld uit een witte jade steen. Kleine olifantenbeelden staan voor deze stenen mini tempel.

Vervolgens ga ik naar een hoger gelegen verdieping en daar zag ik een Bodhiya boom die omgeven is door een hek. De Bodhiya boom is een grote heilige vijgenboom. Het is bekend dat Boeddha rond 500 v. Chr. verlichting onder een boom heeft bereikt. In een Boeddhistische tempel zal je steeds een beeldhuis, een stoepa en een boom vinden. Het is een belangrijke triade binnen een boeddhistische tempel. Opvallend is dat er een aftakking van de stam onder het hek door de ruimte groeit. Rond de boom kan je offertafels zien waarop lotusbloemen lagen en er werden hier ook kaarsen aangestoken. Nabij de boom zag ik vijf monniken tegenover de Chinese politiek gast Yuan Jiajun en de Chinese delegatie zitten. De hoofdmonnik was aan het speechen en Yuan Jiajun zat aandachtig te luisteren.

Vervolgens ga ik verschillende zalen binnen die ingericht zijn als een museum. Het is door de generaties heen aangevuld. Het eerste dat ik zie zijn verschillende oldtimers. Ik kan hier Boeddhabeelden, schilderijen, edelstenen, opgezette olifanten en krokodillen, waardevolle meubels, een handbediende lift, veel hout- en ivoorsnijwerken, oude artistieke werken, waardevolle antieke meubels, sierraden, vazen, oude geschriften, inscripties, een grote verzameling wapens en andere curiosa vinden. Echt wel een indrukwekkende collectie.

Nadien kom ik op een plaats waar veel boeddha beelden rustig zittend op gestapelde perrons staan. Het is eigenlijk een replica van het tempelcomplex van Borobudur in het centrum van het Indonesische eiland Java. Wat hier gebouwd is in de Gangaramaya tempel is eigenlijk een perfecte, indrukwekkende en esthetische imitatie van dit voorbeeld van oud Zuidoost-Aziatische architectuur.

Ik kom dan terecht in de relikwiekamer. In deze kamer bevinden zich heilige relikwieën van Boeddha. Relikwieën of relieken zijn overblijfselen die binnen bepaalde religies vereerd worden. In het boeddhisme speelt de verering van relikwieën een belangrijke rol. In deze ruimte zie je terug mensen bidden en lotusbloemen op tafels leggen. Ik kon hier weer een monnik zien die uitleg aan het geven was aan de Chinese delegatie.

Nadien verlaat Yuan Jiajun en de Chinese delegatie de tempel. Aan de ingang van de tempel stonden er veel professionele fotografen foto’s van de Chinezen te nemen. Ik stond tussen deze fotografen ook foto’s te nemen van de Chinese bezoekers. Er stond hier een verantwoordelijke voor de veiligheid en hij keek naar mij met een scheve blik. Ik had het gevoel dat hij aan het denken was wat ik hier tussen al die fotografen kwam doen. Ik kon bij de Sri Lankaanse bevolking meestal een glimlach zien. Helaas kwam er geen glimlach op het gezicht van deze verantwoordelijke voor de veiligheid.

Na dit bezoek vertrek ik tezamen met de tuktuk chauffeur en passeer ik vervolgens nog de monumenten en gebouwen die ik in de voormiddag reeds gezien heb. Ik kan hier langs een muur veel schilderijen zien. Blijkbaar zouden deze schilderijen regenvrij gemaakt zijn. De schilderijen worden niet beschadigd als het regent. Nabij het stadspark Viharamahadevi stopt de tuktuk chauffeur en maak ik vervolgens een wandeling in het park. Opmerkelijk waren de vele vleermuizen die ik bovenaan in de bomen zag hangen. De vleermuizen worden actief bij valavond en vliegen dan massaal rond. Bij de terugweg naar het hotel werden we opgehouden door een kolonne wagens. Ik kon zien dat het studenten waren die aan het feestvieren waren. Ik zag ze zwaaien met vlaggen van BCAS Campus (British College of Applied Studies). Na mijn aankomst in het hotel neem ik nog een frisse duik in het zwembad waar het water tamelijk warm aanvoelt.

Colombo

  Ayubowan, zo begroet ik U op de Sri Lankaanse wijze bij het begin van mijn reisverslag. Hierbij wens ik U dan ook zoals in Sri Lanka een l...