De volgende dag gaan we eerst een Samanala Pre School of kleuterschool gaan bezoeken. Sri Lanka kent een leerplicht van zes tot zestien jaar. Omdat men hier maar leerplicht kent vanaf 6 jaar, gaan de meeste kinderen onvoorbereid naar de basisschool. Er zijn wel initiatieven voor kinderopvang en informele kleuterscholen. Deze helpen de kinderen zich voor te bereiden op de schoolse situatie. Het onderwijs op het platteland is van een andere kwaliteit dan het onderwijs in de steden. Sri Lanka kent één van de laagste percentages analfabeten in Azië, nl 11%. Het schoolgebouw dat we hier zien is simpel van opzet en heeft eenvoudig meubilair voor de kinderen. Ik zie dat het raam in de muur is voorzien van tralies. Ik merk dat zowel de jongens en meisjes allen een gele polo dragen. De jongens dragen een blauwe of donkere korte broek en de meisjes een rok. Al de kinderen hun boekentas hangen hier aan een kapstok. Er waren 2 kleuterjuffen aanwezig voor al die kinderen. We werden hartelijk verwelkomd en alle kinderen begonnen voor ons te zingen. Je zag ondertussen tijdens het zingen dat de beide kleuterjuffen begonnen te stralen. De kinderen kregen van ons ballonnen, kleurboeken en snoepgoed. Buiten zijn er ook verschillende speeltuigen te zien voor de kinderen.
Na dit
schoolbezoek wandelen we langs verschillende rijstvelden naar het landelijke dorpje
Hiriwadunna, waar je het lokale leven kan ervaren. Hier kan je op bewandelbare
paden ossenkarren zien met toeristen die de omgeving verkennen. We bereiken een
prachtig meer en hier is het genieten van de natuurpracht. Met een catamaran
maken we vervolgens een boottocht over het meer naar de andere kant. We
verkrijgen vanop het water een mooi uitzicht op de omgeving. Aan de andere kant
van het meer bezoeken we een plattelandswoning. We worden hier verwelkomd door
de gastvrouw. Ze geeft in haar woning een kookdemonstratie en uitleg om een
traditionele currylunch met rijst te maken. De verschillende specerijen en
groetensoorten zijn schoongemaakt en klaar om te bewerken. We kunnen zien hoe
ze vruchten, groenten, en zelfs een kokosnoot bewerkt met verschillende
gereedschappen. De rijst bracht men in een zelf geweven langwerpige mand. Met
deze mand werd er geschud om het droge vel van de rijstkorrel te verwijderen.
Dit werd gedaan door de moeder van de gastvrouw. Met een grote paal die als
stamper dienstdoet, worden de specerijen fijner en kleiner gemaakt. Dit
gebeurde in een vloeiende beweging door afwisselend met de linkse en dan met de
rechtse hand de paal een opwaartse beweging te laten maken. Vervolgens zal de
zwaartekracht ervoor zorgen dat grote paal neervalt in de pot en de specerijen
fijnmaalt. Ook stond er in de keuken een stenen molentje om de specerijen mee
fijn te malen. Ook worden er verschillende kruiden in de gerechten gedaan. Om wat
pit in de gerechten te verkrijgen wou ze een stevige lepel met chilipoeder in
het gerecht doen. Gelukkig was het uiteindelijk een klein lepeltje dat ze
gebruikt heeft. Na deze demonstratie kunnen we gaan kijken in de keuken. Eigenlijk
zie ik hier geen fornuis om op te koken. Op een stenen tafel verbranden ze hout
en verwarmen hiermee de potten en de pannen om de gerechten te bereiden.
Vervolgens kunnen we genieten van een traditionele currylunch met rijst. Dit is
het meest gegeten gerecht in Sri Lanka. De curry’s worden ook geserveerd met
andere lekkernijen. Er wordt ook wel eens brood of coconut roti bij geserveerd.
Je krijgt nooit rijst met 1 curry, maar er worden vaak minimaal 3 verschillende
curry’s geserveerd. Waaronder eigenlijk altijd dahl curry (linzen), vaak aardappel
curry en een curry met groenten (sperziebonen, aubergine, wortel, kool,
bietjes,…). We krijgen nog een demonstratie over het vlechten van lange plantenbladeren.
Ik kon zien dat het dak was bedekt met deze gevlochten planten. Buiten stond er
een hok dat als toilet diende en binnen was er enkel maar een gat. Nadien maken
we een korte overzet naar de andere kant van het meer en vervolgens worden we
met een tuktuk naar de bus gebracht.
We vertrekken met
de bus naar Polonnaruwa, ook een koningsstad in Sri Lanka. Nadat Anuradhapura
werd verwoest in 993 na Chr., was Polonnaruwa ruim 500 jaar de hoofdstad van
Sri Lanka. In die tijd werd de stad omringd door drie cirkelvormige muren en
was het bezaaid met prachtige parken, tuinen en vele heilige plekken. De overblijfselen
van de paleizen, majestueuze granieten standbeelden en de ingenieuze irrigatie
werken zijn hier te bewonderen in een prachtig groene omgeving. Veel van deze
overblijfselen stammen uit de tijd van koning Parakramabahu (1153 – 1186).
Tijdens zijn regeerperiode kwam de stad tot bloei en werden vele indrukwekkende
bouwwerken en heiligdommen gebouwd.
In Anuradhapura
worden een aantal tempels en stoepa’s momenteel nog steeds actief bezocht door
Boeddhisten. Er worden daar regelmatig ceremonies gegeven, wat een groot
verschil is met de sfeer in de oude stad Polonnaruwa. In Polonnaruwa hebben de
gebouwen meer een museumfunctie en worden niet actief bezocht door gelovigen.
Toch lijken de twee steden enorm op elkaar.
Bij onze aankomst
mogen we een fiets kiezen en zullen op het archeologisch terrein de tempelruïnes,
stoepa’s, Boeddhabeelden en oude bouwwerken van de oude stad in Polonnaruwa
gaan bezoeken. Eerst fietsen we naar “Het Vierkant”. Dit is een terrein waar je
meerdere tempels en heiligdommen kan zien. De gebouwen dateren uit de 12de
eeuw en bestaan onder andere uit de Vatadage, Hatadage, Atadage en de
Thuparama. Al de namen lijken hier op elkaar. Toch zijn het echt allemaal
andere tempels en heiligdommen.
De Vatadage is
een ronde tempel en springt hier meteen in het oog. Niet alleen vanwege de
vorm, maar ook omdat je van verschillende kanten uitzicht hebt op bijzondere
Boeddha beelden. Deze ronde tempel heeft een diameter van 18 meter en vier
ingangen. Je kan de details in de maansteen, de muren, beelden en trappen
bewonderen.
Tegenover de
Vatadage tempel kan je de Hatadage tempel zien. Ook dit is een ruïne van wat
ooit één van de grotere tempels had moeten zijn. De ingang van de tempel is
gericht op het zuiden. Als je op het juiste plekje staat, kun je vanuit de
Hatadage tempel de ronde Vatadage tempel zien liggen. De Hatadage tempel werd
gebouwd door koning Nissanka Malla, als een heiligdom voor de relikwie van de
tand van Boeddha. Hier bevond zich dus vroeger de heilige tand van Boeddha. Deze
kan je nu vinden in Kandy, die we later zullen bezoeken.
Koning Nissanka
Malla verklaarde dat alleen een boeddhist het recht had om het land te regeren,
wat zijn positie veiligstelde en zijn aanspraak op het koningschap
rechtvaardigde. Hij gaf grote bedragen uit aan verschillende constructies en
renovaties en gaf ook geld aan het publiek in een poging om de misdaad aan te
pakken.
Op dit terrein
hier kan je ook de Atadage zien, dat vroeger waarschijnlijk een prachtig
bouwwerk was. Vandaag de dag is het een verzameling van tientallen stenen
pilaren. Dat maakt het aanzicht niet minder mooi. Zeker met het staande Boeddha
beeld op de achtergrond, is Atadage ook wel de moeite waard om eens te
bekijken.
Aan de andere
kant je ook nog de Thuparama tempel zien. Het is de enige Boeddhistische tempel
uit die tijd dat nog een dak heeft. In deze tempel staan marmeren beelden. Je
vindt hier vier staande en vier zittende Boeddha’s. In het midden zit een grote
Boeddha. Rond de tempel staan stellingen en boven de tempel zie je een afdak.
Dit dient om de tempel te beschermen tegen de weersomstandigheden hier.
Op dit terrein
kan ik ook de Sathmahal Prasada zien. Het zeven verdiepingen gebouw is gebouwd
in een unieke getrapte piramide vorm van zeven vierkante verdiepingen. De
oorsprong van het gebouw is onbekend en op Sri Lanka kom je nergens deze
bouwstijl tegen. Er wordt vermoed dat de Sathmahal Prasada in Polonnaruwa
Thaise of Cambodjaanse invloeden heeft.
We verlaten het
terrein en fietsen nu naar de plaats waar vroeger het Koninklijk paleis stond. Onderweg
naar het Koninklijke paleis ontdekken we een toekan vogel die hoog op een tak
van een boom zit. Het is toch een prachtige vogel en hij is vooral bekend door
zijn kleurrijke snavel. Bij onze aankomst worden we aangevallen door
verschillende verkopers van allerlei spullen, zoals kleine beeldjes, armbandjes,
kettingen, hoeden en zelfs een kaart van de archeologische site. Nu ja dat moet
ik zeker niet hebben, alle informatie is nu eenmaal op het internet te vinden. Het
Koninklijk paleis was vroeger een gigantisch bouwwerk en bestond uit meerdere
verdiepingen en kamers. Het had vroeger 7 verdiepingen en nu bestaand uit 2
verdiepingen. De bovenste vijf waren van hout en zijn inmiddels vergaan. Nu is
er alleen nog een ruïne over. Je kan vooral enkele hoge muren zien. Het is
vooralsnog een indrukwekkend gezicht en de details op de muren zijn nog steeds
zichtbaar.
We wandelen langs
de audiëntiezaal Rajavesya Bhujanga. Dit gebouw werd geïdentificeerd als de
raadzaal van koning Maha Parakramabhahu. Dit gebouw heeft een hoge sokkel en
bestond uit drie lagen. Ik kan zien dat het laagste platform versierd is met
olifantengravures. Het tweede was versierd met leeuwen en het bovenste was
versierd met dwergen. Er is slecht één trap om dit gebouw te betreden. Beide
zijden van de trap waren versierd met makara’s. Een makara is een klassiek
diermotief van Indiaanse oorsprong met afbeeldingen van een fabeldier samengesteld
uit delen van een krokodil en een olifant. Bovenaan de trap langs beide zijden
kan ik beelden zien, die met wat verbeelding een soort leeuwenkop voorstellen.
Hier bevond zich vroeger de leeuwentroon van koning Maha Parakramabhahu. Momenteel
kan je enkel pilaren zien op het hoogste platform.
Achter de
beschermende muur van de audiëntiezaal ligt de in 1935 blootgelegde en
gerestaureerde Kumara Pokuna, het grote en fraaie koninklijke bad. Het heeft
twee afdalende terrassen en twee waterkranen in de vorm van een krokodillenbek.
Het bad werd tijdens de regeerperiode van koning Parakrama Bahu (1153 - 1186)
gebouwd. Op de archeologische site van Polonnaruwa kom je regelmatig spelende
of vechtende aapjes tegen die fotogeniek zijn.
We fietsen dan
verder naar een andere plaats, nl Rankot Vihara. Dit is een 54 meter hoge
stoepa en heeft een basisomtrek van 170 meter. De stoepa is volledig gemaakt
met baksteen en de top van de stoepa heeft een witte kleur. Het is de grootste
stoepa in Polonnaruwa en de vierde grootste in Sri Lanka en dateert uit de
twaalfde eeuw. De stoepa werd gebouwd door Nissanka Malla, die het land
regeerde van 1187 tot 1196. Het is vooral de koepel die behoorlijk groot is in
vergelijking met andere geziene stoepa’s in Sri Lanka. De oorspronkelijke vorm
van de stoepa, met name het bovenste gedeelte, is echter veranderd tijdens
renovatiewerken uitgevoerd door latere heersers en er wordt geschat dat de
oorspronkelijke hoogte van de stoepa bijna 61 meter kan zijn geweest. De stoepa
bevindt zich in het midden van een groot vierkant terras, dat ook is omgeven
door een bakstenen muur. Het terras heeft vier ingangen gericht op de vier
kardinale punten, met zandpaden die ernaar toe leiden.
Nadien gaan we
nog gaan kijken naar Gal Vihara. Dit is een groep van vier prachtige Boeddha’s
die allemaal in perfecte staat zijn. Alle beelden zijn uit een grote rots
gehakt. De staande Boeddha is 7 meter lang en wordt vaak beschouwd als de
mooiste van de vier beelden. De liggende Boeddha is zelfs 14 meter lang. De
beelden zijn goed zichtbaar. Voor de rots staat er een afdak dat nodig is om de
beelden te beschermen tegen de weersomstandigheden in Sri Lanka. Je kan de
Boeddhabeelden van dichtbij gaan bekijken. Je zal dan terug je schoenen moeten
uitdoen, schouders en knieën bedekken en je hoofdeksel afzetten.
Na dit bezoek aan
de archeologische site van Polonnaruwa vertrekken we met de bus terug naar het
hotel. De buschauffeur wou via smalle binnenwegen naar de hoofdweg rijden.
Plots komen we terecht in een processie of optocht. Vooraan in de stoet zag ik
mensen die geluiden maken door met een zweep op de weg te slaan. Hiermee maken
ze eigenlijk de weg vrij. Daarna volgde in de stoet een fluitspeler en enkele
drummers. Vervolgens zag ik verschillende kinderen die een boeddhistische vlag
droegen. Daarachter kwamen er veel dansers in traditionele kledij die dansten
op het ritme van de drums. Achteraan de stoet liepen twee monniken in een
saffraankleurige pij. Er liep een man naast de monnik die een paraplu droeg
boven het hoofd van de monnik. Ik zag ook dat de twee monniken op een soort
deken lopen. Door dit te doen tonen ze hiermee respect voor alle andere wezens.
De belangrijkste uiting van respect is hoe we met elkaar omgaan. Alle
universele deugden, zoals niet doden en niet stelen, hebben met respect te
maken. Want doe je die dingen wel, dan toon je een gebrek aan respect voor
anderen. Vaak heb je respect voor iemand die dingen heeft of kan die je zelf
niet hebt of kunt, maar wel zou willen. Voor Boeddhisten is dat het hebben van
eigenschappen zoals wijsheid of diepgaand mededogen. In Sri Lanka kun je op 6
jaar monnik worden na toestemming van de ouders. Als ze dan 17 jaar zijn kunnen
ze hoofdmonnik worden. Hiervoor gingen de twee monniken in een stoet zo naar
een boeddhistische tempel. Tijd om te vertrekken met de bus. Helaas op het
einde van de smalle straat kan de bus niet onder het portiek. Doordat de bus
zich in de smalle straat niet kan keren, moet hij in achteruit terug de straat
uitrijden. Hiermee sluiten we achteraan de stoet aan. Een applaus voor de
buschauffeur was op zijn plaats.
’s Avonds ga ik
genieten van een authentieke Ayurvedische massage hier in Sri Lanka. Alé dat
hoop ik toch. Het doel van een Ayurvedische massage is dat het rust en balans
geeft aan lichaam en geest. Ayurveda is eigenlijk een traditionele geneeswijze
die zijn oorsprong heeft in het Indiase continent. We worden hartelijk
ontvangen in het massagecentrum. Ik kies voor een klassieke Ayurvedische
massage met olie voor het hele lichaam, behalve mijn haar. De totale
massagesessie zal 1 uur duren. Onze waardevolle spullen kunnen we achterlaten
in een kluisje. Daarna ga je naar een kleine donkere ruimte waar de
Ayurvedische massage zal gebeuren. Eerst krijg je natte doeken om je volledige
lichaam te reinigen. Je mag eerst op een stoel zitten en men begint met het
masseren van het hoofd. Hiervoor gebruiken ze massageolie. Het voelde voor mij
niet prettig op het moment dat hij zijn beide handen rond mijn keel hield.
Daarna mocht ik op mijn buik liggen op een massagetafel. Daarna begon men mijn
voeten, benen en rug te masseren. Hij drukte met zijn handen stevig op mijn
lichaam. Deze keer voelde het voor mij niet prettig als hij hard met beide
vingers aan mijn tenen trok. In het begin was ik op mijn hoede, met de gedachte
wat er nu zal komen en gebeuren. Ja ze komen tijdens de massage met hun handen
tamelijk dicht op gevoelige plaatsen. Naarmate het proces vorderde kon ik het
meer loslaten en dan ook meer genieten van de Ayurvedische massage. Tijdens de
massage vroeg men mij of het nog goed ging met mij. Gelukkig wel. Nadien mocht
ik nog op mijn rug liggen op de massagetafel. Daarna volgde de massage terug
van voeten, benen en buik. Na de massage mocht ik nog ongeveer 20 minuten in de
sauna zitten. Na een meditatiemomentje in de sauna mogen we ons terug reinigen
en onze klederen aandoen. De vrouwen worden hier gemasseerd door vrouwen en de
mannen worden behandeld door een mannelijke masseur. Vervolgens wordt er aan
ons nog een thee aangeboden en kunnen we zitten in relaxzetels. Iedereen van de
groep zag er ontspannen en gelukkig uit. En nu terug met de bus naar het hotel
en hopen dat we na deze unieke belevenis rustig en goed kunnen slapen.
De volgende dag
vertrekken we naar de grottentempel van Dambulla. Om de grottentempel te
bereiken moeten we vele trappen naar omhoog gaan. De grotten zijn gebouwd aan
de voet van een 150 meter hoge rots. Dit grottencomplex dateert van de eerste
eeuw voor Christus. Het is het best bewaarde grottencomplex van Sri Lanka. Deze
grotten bevinden zich onder een enorme overhangende rots, uitgehouwen met een
druppellijn om het interieur droog te houden. In 1938 werd de architectuur
verfraaid met gewelfde witte zuilengalerijen en puntgevelingangen. Eigenlijk
zijn de vijf grotten allemaal de moeite waard om te bekijken. In de grotten
zijn de plafonds beschilderd met ingewikkelde patronen van religieuze
afbeeldingen die de contouren van de rots volgen. Het bijzondere aan deze
grotten is dat de schilderingen van zowel Boeddha zijn als van de Hindoe goden
Vishnu en Ganesh. De muurschilderingen beslaan een oppervlakte van 2100
vierkante meter. Deze grotten zijn ook gevuld met vele schitterende
Boeddhabeelden. Het zijn niet alleen de 153 Boeddhabeelden die mooi zijn, maar
ook de schilderingen en algehele indeling van de grot. Je kan hier ook beelden
zien van Sri Lankaanse koningen. De grot Maharaja Viharaya of de tempel van
grote koningen is de mooiste en grootste. Hij is 50 meter lang, 25 meter breed
en zeven meter hoog. De mooie schilderingen op de muren en plafond zijn echt
indrukwekkend. In de grot Devaraja Viharaya kun je een liggend Boeddhabeeld van
vijftien meter groot bekijken. Het is de grot het dichts bij de ingang. Aan de
ingang van deze grottempel stond een man in traditionele kledij muziek te
spelen met zijn drums.
Je kan hier naast
een liggende Boeddha, zowel staande als zittende Boeddhabeelden zien. Iedere
lichaamshouding, positie van de handen en iedere blik heeft een andere
betekenis en vertegenwoordigd een andere fase uit het leven van Boeddha. Aan de
stand van hun handen kan je zien of je een mediterende, een zegende of een
onderwijzende Boeddha hebt. Gezeten in de lotushouding zie je Boeddha in
meditatie. Bij een mediterende Boeddha zijn de handpalmen naar boven gericht,
zodat Boeddha de energie beter kan ontvangen. Een zegende Boeddha staat voor
zuiverheid en kalmte. Ongeluk en ellende uit de echte wereld worden dan weggenomen
en maken plaats voor aardse gelukzaligheid. Een staande Boeddha met armen
gekruist hangend voor het lichaam staat voor verlichting. Zie je echter een
staande Boeddha met de rechterhand omhoog, dan staat dit voor het moment in
Boeddha’s leven dat hij ruziënde families overtuigde de strijdbijl te begraven.
Een liggende Boeddha beeld staat voor het sterven van Boeddha, het einde van
zijn aardse leven. Toen Boeddha ziek was ging hij op zijn rechterzij liggen. De
rechterhand kan je dan zien onder zijn hoofd. Hij staat nu op het punt het
Nirvana te betreden.
In een kleine
ruimte kan ik zien dat men aan het bidden is en in deze ruimte werden ook
geschenken achtergelaten. De grottentempel is ook een heilig bedevaartsoord.
Na het bezoek van
de grottentempel gaan we naar beneden. Daar staat de grote gouden tempel van
Dambulla. Het is het liefst dertig meter hoge gouden beeld van Boeddha dat de
tempel bijzonder maakt. Binnen in de tempel heb je een Boeddhistisch museum. Kijk
je in de richting van de gouden tempel, dan kan je aan de rechterkant op een
rots een uitbeelding zien van een processie met vele gebeeldhouwde monniken die
achter elkaar staan. Recht tegenover de gouden tempel kan ik nog een stoepa
zien.
Vervolgens gaan
we met de bus naar Matale, dat het centrum is van de specerijenteelt. Hier in
Matale zullen we de Royal 100 specerijentuin bezoeken. Eigenlijk is het hier
een rustige en vredige plek om wat tijd dicht bij de natuur door te brengen. Hier
krijgen we inzicht in de eeuwenoude industrie van specerijenproductie. Deze
tuin laat je kennismaken met de verschillende specerijen in Sri Lanka en hun
gebruik. De kruiden en specerijen die voornamelijk in de Sri Lankaanse keuken
worden gebruikt zijn onder andere kaneel, zwarte peper, nootmuskaat, kardemom,
ginger, kurkuma, kruidnagel, koriander, curry, venkel, mosterd, saffraan en
tamarinde.
We krijgen uitleg
en een rondleiding in de kruidentuin. In de tuin zie je allerlei tropische
bomen en planten. Tijdens de rondleiding kunnen we ruiken aan de verschillende
kruiden en snuif je de lekkere geuren op. Men smeert geneeskrachtige producten
op onze hand zodat we kunnen ruiken aan deze producten. We kunnen de vruchten
in de bomen zien hangen, die ze gebruiken om hun geneeskrachtige producten mee
te maken. Voor elke kwaal kunnen ze je wel een middeltje geven. Eigenlijk heb
je dan geen dokter meer nodig. Niet alle kruiden worden natuurlijk in één tuin
gekweekt, omdat verschillende klimaten en grondsoorten nodig zijn voor de teelt
van de specerijen. Ook krijgen we hier een kookdemonstratie van het maken van
een aromatische maaltijd, waarbij men kruiden gebruikt uit de tuin.
Na deze kookdemonstratie, krijgen we een voorstelling van de verschillende geneeskrachtige producten, zoals oliën, schoonheidscrèmes en kruidenbalsem. Tijdens de demonstratie smeert men bij vrijwilligers uit de groep producten op hun gezicht. Zo is kaneelolie die afkomstig is van kaneelbladeren zeer effectief tegen rillende kou, tandpijn, oorpijn en mondgeur. Zo zijn er andere producten tegen hoofdpijn, diabetes, huidklachten, duizeligheid, haaruitval, reuma, spierpijn, luchtwegenproblemen, lumbago, artritis, droge huid, cholesterol, jicht, gewrichtspijn, jeuk, huidallergie, maagpijn, misselijkheid, menstruatiestoornissen, slapeloosheid, hoest, sinusitis en een kater. Ze beloven met hun schoonheidscrèmes dat je er jonger gaat uitzien. Ze hebben hier zelfs producten om te vermageren en gewicht te verliezen. Het kruidentandpoeder zorgt voor sterke witte tanden, gezond tandvlees en een frisse adem gaat tandbederf tegen. Met al deze producten ga je een symptoom bestrijden, maar eigenlijk heb je volgens mij toch nog dokters nodig die naar de medische oorzaak moeten zoeken of therapeuten die naar de psychologische of energetische oorzaak moeten zoeken in het onderbewuste om de klachten te doen verminderen of te doen verdwijnen. Na deze demonstratie kan je in de winkel nog de verschillende producten kopen.