De volgende dag
rijden we met de bus naar het station in Kandy en zullen de trein nemen die
gaat naar Ella. We zullen van de trein afstappen in Nanuoya. De treinrit voert
ons dwars door de indrukwekkende bergen, langs kleine watervalletjes en groene
theeplantages.
Het treinstation
van Kandy heeft aan de voorkant zowel een modernistische als een Victoriaanse
architectuur. Het stationsgebouw aan de voorkant heeft gebogen vormen en lange
horizontale lijnen. Het maakt gebruik van betonmassa om een geometrische vorm
te creëren. Het ziet er eigenlijk een beetje somber uit. De structuur die de
perrons beschut is van een ouder Victoriaans ontwerp. De structuur vertoont
stijlvolle bogen en ingewikkeld metaalwerk. In 2008 is het treinstation
gerenoveerd en gerestaureerd. Opvallend zijn de bruine houten informatieborden
die aangeven op welk perron je moet zijn en waarop je de vertrektijd van de
trein kan zien. De tijd kan je aflezen op een analoge klok. De bestemming kan
je lezen in 3 talen, nl het Singalees, Tamil en het Engels.
Toen ik op het
perron stond merkte ik op dat de afstand tussen de spoorstaven tamelijk breed
is. Dit is toch meer dan bij ons in Europa. De spoorwijdte is in Sri Lanka 1676
mm, wat breedspoor wordt genoemd. De spoorwijdte in Europa is meestal 1435 mm,
wat normaalspoor wordt genoemd. Ik merk ook dat de ijzeren spoorstaven niet
perfect tegen elkaar kwamen. Hiertussen zat er duidelijk een opening.
Er zijn
verschillende klassen op de trein. In eerste klasse heb je het meest luxe en
aan beide kanten van de trein twee zitjes. De stoelen zijn van stof en zijn
naar achteren verstelbaar. Er is airconditioning aanwezig. De ramen en de
deuren kunnen niet open. In tweede klasse heb je ook aan beide kanten van de
trein twee zitjes. De stoelen zijn van leer/plastic. De ramen en deuren kunnen
hier wel open. Dit is perfect voor het maken van leuke foto’s. In de derde
klasse heb je harde bankjes. Aan de ene kant heb je twee zitjes en aan de
andere kant heb je drie zitjes. Het is er niet erg ruim. Wel kunnen hier ook de
ramen en deuren open. Deze klasse wordt eigenlijk altijd door de locals
gebruikt en het kan hier behoorlijk druk zijn. Het is mogelijk dat mensen in de
trein staan tijdens de treinrit. Met de groep reisden we in tweede klasse met
gereserveerde plaatsen.
Houd er echter
rekening mee dat ze in Sri Lanka niet zo precies zijn met de tijd en het kan
dus voorkomen dat de trein later vertrekt. Onze groep zit achteraan op de
trein. De treinconducteur stond aan de deuropening en deed de rode vlag naar
beneden en begon met de groene vlag te zwaaien. Het ongeveer 4 uur durende treinavontuur
kan beginnen en dit met een beetje vertraging. Op het traject heb je één spoor
en op bepaalde plaatsen heb je een dubbel spoor. Zo is het mogelijk dat de
treinen elkaar kunnen kruisen.
De trein gaat
nergens harder dan 40 kilometer per uur waardoor je alles goed in je op kunt
nemen. Doordat de deuren en ramen van de trein de gehele reis open staan kan je
genieten van de prachtige uitzichten. Je kan in de deuropening gaan zitten en
sommigen hangen aan de deuropening naar buiten toe. Ook ga je regelmatig door
tunnels en staan er soms ijzeren palen met borden of bomen met pijnlijke scherpe
takken langs het spoor. Het was steeds opletten dat je op dat moment niet uit
een deur of raam hangt met een lichaamsdeel. Er zijn blijkbaar al mensen
hierdoor uit de trein gevallen.
De trein zal
regelmatig stoppen in veelal oude spoorwegstations. In sommige stations is het
een drukte van jewelste. Nu de trein gestopt is kan ik op een veilige manier
een foto van mezelf laten nemen terwijl ik aan de deur hang naar buiten toe. Ik
merk ook op dat er soms mensen over de sporen lopen. Je hebt hier dus
spoorlopers. Het was zelfs schrikken toen ik zag dat er mensen in een tunnel
liepen terwijl de trein hen passeerde. Dit zag er wel gevaarlijk uit in deze
donkere tunnel.
In het begin van
de treinreis passeert de trein rakelings langs gebouwen en huizen. Grappig om
te zien was de tuktuk bestuurder die de trein probeerde te volgen op de weg die
langs de spoorlijn lag. Hij zwaaide naar ons op de trein en hij had er
duidelijk plezier in. Naarmate de treinreis vorderde komen we meer in een
groene omgeving terecht en de trein kronkelt zich verder in het landschap met
bomen en rivieren. Nog een beetje later wordt het landschap bergachtig en
konden we de theevelden en theeheuvels zien. Af en toe zag je een theeplukker
in de groene theeplantages. Het was ook genieten van het prachtig uitzicht op
een waterval tijdens de treinreis. Deze treinreis is zeker een hoogtepunt van
deze reis. We stappen af van de trein in Nanuoya en wandelen naar onze bus.
Onze buschauffeur is hier ook reeds aangekomen.
In Sri Lanka
wordt al jaren de wereldberoemde Ceylon thee geproduceerd. De koele theeheuvels
van Nuwara Eliya zijn hiervoor de ideale omgeving. In Nuwara Eliya zie je
theestruiken zover je kan kijken. De bus stopt op een plaats waar we
verschillende theeplukkers aan het werk kunnen zien. Ze dragen allen op de rug
een grote draagzak waarin ze de geplukte blaadjes doen. Het is een prachtig
zicht om de kleurrijke theeplukkers aan het werk te zien op één van de met
theestruiken bedekte heuvels. Ze worden Tea Tamils genoemd. Die naam dragen de
theeplukkers doordat hun voorouders in de negentiende eeuw door de Britse
koloniale macht uit de Indiase deelstaat Tamil Nadu naar Sri Lanka zijn
gehaald. Hen werd goed betaald werk op overzeese plantages beloofd. In
werkelijkheid waren de lonen laag. Volgens een onderzoek heersen er op de
theeplantages in Sri Lanka nog altijd mensonterende omstandigheden. De plukkers
worden nog steeds zwaar onderbetaald. Per dag moeten de arbeiders tenminste 18
kilo plukken om 1000 Sri Lanka Roepi (ongeveer 3 Euro) te ontvangen. Sommige
toezichthouders betalen de arbeiders nog minder dan dat. Er waren theeplukkers
die vertellen dat ze maaltijden moesten overslaan en hun kinderen naar het werk
stuurden om hun te lage inkomsten te compenseren. Een fatsoenlijk inkomen en
goede werkomstandigheden is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Meer dan 300000
Sri Lankanen werken op de plantages en de thee-export levert het eiland naar
schatting 1,42 miljard Euro op.
Voor het
middageten rijden we naar The Grand Hotel Nuwara Eliya. Het ligt op de heuvel
Nuwara Eliya en grenst aan de golfbaan van Nuwara Eliya. Het hotel wordt
omgeven door tropisch groen en bevindt zich daardoor in een koel klimaat. Het
hotel is gebouwd in de stijl uit het Elizabethaanse tijdperk. Het
Elizabethaanse tijdperk is het tijdperk tijdens het bewind van koningin
Elizabeth I (1558-1603) in Engeland. Historici schilderen het vaak af als de
gouden eeuw in de Engelse geschiedenis. Het oorspronkelijke gebouw, een
gelijkvloerse bungalow, genaamd “Barnes Hall”, werd gebouwd als de
vakantieresidentie van Sir Edward Barnes. Luitenant-generaal Sir Edward Barnes,
was een Britse soldaat die de vijfde gouverneur van Ceylon werd in 1828.
Ik wandel in het
hotel op de benedenverdieping en kan genieten van het interieur in de
verschillende grote zalen. Zo is er een salon die me terugbrengt naar het
koloniale verleden van Engeland. Het interieur met zijn antieke meubels creëren
een elegante ruimte en sfeer. Over het geheel is de Engelse inrichting vrij
donker en kan het daardoor soms een beetje benauwend aandoen. Na het eten maak
ik nog een wandeling in de tuin voor het hotel.
Eigenlijk
ontdekken we hier een stukje Engeland in hartje Sri Lanka. Ik kan hier naast
het golfterrein ook de ingang van de Royal Turf Club zien. Hier in Nuwara Eliya
is er nog een renbaan en worden er paarden races gehouden. De racebijeenkomsten
worden geleid door de Royal Turf Club.
Na het middageten
rijden we naar het bedrijf Pedro Tea Estate in de regio. Dit is het grootste en
oudste bedrijf in Sri Lanka dat thee produceert. Hier leer je meer over het
proces van thee maken. Bij onze aankomst krijgen we allemaal een groene short
om aan te doen tijdens de rondleiding in het bedrijf. Het bedrijf heeft 1300
medewerkers waarvan 700 plukkers.
Als een
theestruik vier jaar oud is, kan er voor het eerst worden geoogst. De meeste
thee wordt met de hand geplukt. De thee komt in zakken aan in de fabriek. Eerst
worden de verschillende zakken met theeblaadjes gewogen. Nadien gaan ze naar
een droogkamer. Je kan in deze ruimte zien dat de theebladeren over een grote
oppervlakte verspreid liggen op een rooster van een droogmachine. Hier laten ze
de theebladeren verwelken of verflensen door ze bloot te stellen aan lucht en
warmte. Dit vermindert het vochtgehalte van de bladeren en maakt ze soepeler
voor de volgende stap. Daarna komen we in een ruimte terecht waar verschillende
machines staan. Deze machines die je hier in het bedrijf ziet zijn zeker niet
meer van de jongsten. Daarna volgt het proces van rollen. Dit is het kneuzen of
breken van de theebladeren door ze te rollen, draaien of persen. Dit zorgt
ervoor dat de celwanden van de bladeren beschadigd worden en dat er sappen
vrijkomen die rijk zijn aan enzymen en polyfenolen. Deze stoffen zijn verantwoordelijk
voor de kleur, de geur en de smaak van de thee. Daarna volgt het oxideren in
het proces. Dit is het laten reageren van de enzymen en polyfenolen in
theebladeren met zuurstof. Dit verandert de chemische samenstelling en het
uiterlijk van de bladeren. Ze worden donkerder en ontwikkelen hun aroma en
smaak. Dit wordt soms ook fermenteren genoemd. In een droogoven wordt het
laatste beetje vocht onttrokken aan de geoxideerde theeblaadjes. Dan worden ze
gezeefd en door schudden op grootte gesorteerd. Aan het eind van het proces
worden de blaadjes gesneden of vermalen en dat is het punt waarop de smaak
wordt bepaald. Vermalen blaadjes hebben een sterkere smaak, grove blaadjes
hebben een minder sterke smaak. Ieder 24 uur wordt hier 2500 kilo thee
geproduceerd. De thee wordt in bulk verpakt om in de theefabrieken in zakjes
verpakt te worden. Na een smaak en kwaliteitscontrole worden ze verscheept naar
theeliefhebbers in de wereld.
Na de rondleiding
in de fabriek kunnen we genieten van een kopje vers getrokken thee. Vervolgens
kunnen we in de winkel thee kopen om mee te nemen naar huis.
Vervolgens
vertrekken we naar het hotel. Hier worden we verwelkomd en krijgen een rode
stip op ons voorhoofd, zoals de traditionele decoratie die wordt gebruikt door
Hindoevrouwen. De decoratie wordt gedragen omdat het vrouwen en hun echtgenoten
zou beschermen. Deze rode stip symboliseert het spirituele derde oog ofwel de
voorhoofdchakra. Deze rode stip zetten ze hoger op het voorhoofd bij een
getrouwde Hindoe vrouw en lager op het voorhoofd bij een niet getrouwde Hindoe
vrouw. In het hotel volgde nog een welkomst ritueel waarbij iedereen van de
groep één kaars mocht aansteken op een kaarsenhouder. Ik kreeg hier de
presidentiële suite in het hotel, want het was een grote en dubbele kamer
waarin ik mocht overnachten.
De volgende dag
stoppen we eerst aan de Seetha Amman Kovil tempel gelegen in de heuvels nabij Nuwara
Eliya om hem te bezoeken. Deze hindoeïstische tempel is gebouwd volgens de
Zuid-Indiase architectuur. De Seetha Amman tempel werd gebouwd door Tamil
landarbeiders die in de 19de eeuw naar Sri Lanka kwamen. Het is een
tempel die gewijd is aan prinses Seetha, de vrouw van Lord Rama.
Aan de buitenkant
is het een roodachtige tempel versierd met verschillende goudkleurige beelden.
Om binnen te gaan kijken moet je terug je schoenen uitdoen en achterlaten aan
de ingang. Binnen in de tempel wordt er weer gebeden en de goden vereerd.
Buiten kon je een beek zien die vanaf een heuvel achter de tempel loopt. Aan de
achterkant van de tempel kan je ook apen zien rondlopen.
Volgens het
Indiase epos Ramayana heeft koning Ravana de Indiase prinses Seetha gevangen genomen.
Dit gebeurde bijna 5000 jaar geleden. Het was hier op deze locatie waar koning
Ravana prinses Seetha vroeger gevangen hield. De beek die achter de tempel
loopt voorzag in de behoeften van prinses Seetha toen ze hier haar dagen
doorbracht. De beek werd door haar gebruikt om een bad in te nemen. De rots
naast de beek wordt verondersteld de plaats te zijn waar ze dagelijks zat te
bidden. Ze bad voor haar man Rama om haar te komen redden. Rama kreeg de hulp
van apengod Hanuman om haar te redden. Volgens de legende is de locatie van de
tempel de plek waar de apengod Hanuman probeerde Seetha te redden uit de
klauwen van Ravana. Ik kon een grote afbeelding zien van apengod Hanuman met
zijn staart op het terras naast de tempel en met uitzicht op de beek. De mensen
geloven dat de cirkelvormige afdrukken op sommige rotsen langs de beek te
wijten zijn aan de voetafdrukken van apengod Hanuman en dat de plek speciaal is.
Ik kan hier een gigantische voetafdruk zien op een rots. Eigenlijk zie ik enkel
maar ronde gaten in de rots en rond deze twee gaten kan je een geschilderde goudkleurige
rand zien die de omtrek van een voet voorstelt.
Een eeuw geleden
waren er drie afgodsbeelden in de rivier ontdekt, waarvan er één van Seetha
was. Daarom worden deze afgoden al vele jaren op deze plek aanbeden. Veel van
de mensen geloven dat de fase van het epische verhaal van Ramayana hier heeft
plaatsgevonden. De Seetha Amman Kovil tempel heeft afgodsbeelden van Lord Rama,
Seetha en Hanuman.
Na dit bezoek
rijden we verder naar de Nine Arch bridge of een oude spoorwegbrug met negen
bogen. Grappig was ook om te zien dat langs de weg een zestal arbeiders liepen
die allen een meterslange buis droegen. Ze droegen allen hun teenslippers en
geen veiligheidsschoenen. Ze moesten eigenlijk nog ver gaan om de werf te
bereiken. Na de rit bereiken we met de bus het restaurant van Ella Flower
Garden Resort. Op deze weg is het nog een klein stukje rijden naar een plaats
waar er een kleine en kleurrijke Hindoetempel staat. Vanaf hier gaan we te voet
in dalende lijn naar beneden door de bossen op weg naar de negen bogen brug.
Deze weg heeft de passende straatnaam “Nine Arch Bridge Jungle Road”. Tuktuks
kunnen je een stuk naar beneden rijden op een geasfalteerde weg. Daarna moet je
wandelen op bospaden en kom je aan bij de viaductbrug met negen bogen. Deze
brug is een mooi voorbeeld van de aanleg van spoorwegen uit het koloniale
tijdperk in het land. Ik ben nu ook een spoorloper en ga aan de kant staan
nabij de ingang van de spoorwegtunnel. En nu is het wachten tot de trein komt. Langzaam
komt de trein af en dendert met veel getoeter over de brug. Je ziet weer mensen
aan de deuropeningen van de trein zitten en je ziet ze hangen uit ramen en
deuren. Vervolgens verdwijnt de trein in de tunnel. Een leuk spektakel om te
zien. Nadien gaan we via dezelfde weg terug naar boven. Langs de weg naar boven
kan ik nog twee vrouwen zien aan een regenput. De ene oudere vrouw deed de was
en de andere vrouw was zich aan het wassen.
Daarna doen we
een wandeling naar Little Adam’s Peak. Dit is een heuvel net buiten het centrum
van Ella. We passeren de Ravana pool Club. Hier kan ik een grote schommel zien,
nl de Ella swing. Dit is hier een adrenaline gedreven activiteit van de Ravana
pool Club. Met een touw onderaan de schommel brengt een man de schommel in
beweging. Je heb op de schommel een mooi panoramisch uitzicht over het gebergte
Ella Rock die aan de overkant van de vallei ligt. Het moet wel een geweldige
ervaring zijn om dit te doen.
We wandelen
verder en arriveren bij een trap. Op dit platform kan ik een klimmuur zien.
Daarnaast is er een beetje hoger een kabelbaan waar je met een snelheid van 80
km/u over een afstand van meer dan een halve kilometer naar beneden kan
glijden. Dit biedt een panoramisch uitzicht op het gebergte en de natuur hier.
Vanaf dit punt is het nog zo’n 15 tot 20 minuten klimmen naar de top van Little
Adam’s Peak. Tijdens onze tocht naar boven komen we een Sri Lankaan tegen die
gisteren ook in onze wagon zat op de trein. Hij herkende ons direct. Na de trap
volgt een onverhard pad naar omhoog. Boven kunnen we in alle richtingen kijken en
genieten van de rotsformaties, gebergte en de groene natuurpracht. Boven
stonden er ook verkopers met kokosnoten. Nadien keren we terug naar het
restaurant. Vanaf de Ravana pool club nemen we een andere weg en wandelen dan door
een prachtige theeplantage. Langs deze weg staan er vele kramen waar je iets kan
kopen om te eten of te drinken. Ook zijn er kramen waar je kokosnoten kan
kopen.
We komen aan in
het restaurant van Ella Flower Garden resort, dat op ongeveer 1,5 km van het
centrum van Ella ligt. Je kan buiten op het terras zitten met een mooi uitzicht
op een heuvelrug met theeplantages en het gebergte aan de andere kant van de
vallei. Ook kan je hier genieten van de natuurpracht en van een bloementuin. Na
het middageten rijden we door naar de Ravana waterval.
Vanop de hoofdweg
kan je reeds de Ravana waterval bewonderen. De Ravana waterval heeft een daling
van ongeveer 30 meter. Het is eigenlijk een brede waterval en het water valt
over verschillende stappen naar beneden. De naam van de waterval is afkomstig
van koning Ravana, die ooit geregeerd heeft in Sri Lanka en die ook besproken
is tijdens het bezoek aan de Seetha Amman Kovil tempel. De schoonheid van deze
waterval ligt in het feit dat het ligt tegen de opvallend mooie achtergrond van
bergen. Je hebt beneden een platform om naar de waterval te kijken. Ik wandel
vervolgens via de brug van de hoofdweg naar de andere kant van de waterval. Ik
ga nu naar een hoger gelegen plaats langs de waterval, vanwaar ik een ander
zicht krijg op de waterval. Ik kom hier ook 2 Sri Lankanen tegen die zich aan
het wassen zijn terwijl ze onder een buis staan waar het water uitstroomt. Er
zitten mensen op de rotsen aan het baden of zwemmen op een plaats waar het
mogelijk was. Hier aan de waterval kom ik ook moslims tegen. Beneden kan je
kramen vinden waar je iets kan kopen om te eten. Ik zag hier een man die bezig
was met maiskolven schoon te maken door de groene of gele bladeren eraf te
trekken. Ook zag ik andere mensen bezig met het koken of grillen van de maiskolven.
De volledige maiskolf zat op een stok en men draaide de kolf in het vuur dat
onder de pot was.
Daarna vertrekken
we naar de boeddhistische Buduruwagala tempel. Om deze tempel te bereiken
rijden we met de bus op onverharde wegen in een natuurgebied. Hier ligt ook het
meer van Buduruwagala. Dit natuurgebied is wel een goed verborgen mooie plek in
Sri Lanka. Zolang die plaats verborgen is, zal de schoonheid ervan behouden
blijven. Buffels zijn aan het grazen op de groene vlaktes langs het water.